|
مستند / شناسه : 71489 / تاریخ انتشار : 1397/12/19 11:10
  •   اینجا دختران سردی و گرمی هوا، مسیر های سخت و ناهموار به جان میخرند تا پشت میز مدرسه با سواد شدن را تجربه کنند فارغ از آن که فردا شاید دیگر نتوانند به مدرسه بروند.

    اینجا دختران سردی و گرمی هوا، مسیر های سخت و ناهموار به جان میخرند تا پشت میز مدرسه با سواد شدن را تجربه کنند فارغ از آن که فردا شاید دیگر نتوانند به مدرسه بروند.

  • بیسوادی و کم سوادی مانند کوری است.ودخترانی که خواسته یا ناخواسته اسیر آن شده اند.

    بیسوادی و کم سوادی مانند کوری است.ودخترانی که خواسته یا ناخواسته اسیر آن شده اند.

  • لیلی مولایی16 ساله ساکن روستای محمد آباد در مقطع دوم دبیرستان تحصیل می کند و امیدوار است دکتر شود؛ حمید مولایی پدر لیلی دوست ندارد دخترش به دانشگاه در شهر دور برود.

    لیلی مولایی16 ساله ساکن روستای محمد آباد در مقطع دوم دبیرستان تحصیل می کند و امیدوار است دکتر شود؛ حمید مولایی پدر لیلی دوست ندارد دخترش به دانشگاه در شهر دور برود.

  • اما لیلی سرشار از آرزوهای سبز و غرق در رویاهای خویش, مشتاقانه در صفحه های کتابش گم می شود اینجا عبادتگاه لیلی است.

    اما لیلی سرشار از آرزوهای سبز و غرق در رویاهای خویش, مشتاقانه در صفحه های کتابش گم می شود اینجا عبادتگاه لیلی است.

  • فرنگیس در روستای گریوه در منطقه للر زندگی عشایری دارد؛ او 27 سال دارد و تنها سه کلاس سواد دارد؛ او همچنان به تحصیل علاقه دارد و ادامه تحصیل جزو آرزوهایش بحساب می آید.

    فرنگیس در روستای گریوه در منطقه للر زندگی عشایری دارد؛ او 27 سال دارد و تنها سه کلاس سواد دارد؛ او همچنان به تحصیل علاقه دارد و ادامه تحصیل جزو آرزوهایش بحساب می آید.

  • دختری در روستای قلعه خواجه به همراه دوستش هر روز مسافتی طولانی را تا مدرسه خود طی می کنن؛ آنها 16 ساله هستند و با باور قدیمی و سنتی پدر و مادرو برادرهای خود هر روز دچار مشکل می شوند.

    دختری در روستای قلعه خواجه به همراه دوستش هر روز مسافتی طولانی را تا مدرسه خود طی می کنن؛ آنها 16 ساله هستند و با باور قدیمی و سنتی پدر و مادرو برادرهای خود هر روز دچار مشکل می شوند.

  • این شیر دنگ ها را فرنگیس خودش بافته. نیمی از خانه آنها سقف نداردر، در زمان سرما و بارندگی خود را با آتش گرم می کنند؛ یکی از وظایف دختران آوردن هیزم از جنگل است. دخترانی که در میان مشغله ها خود را فراموش می کنند و از زندگی چیزی فراتر از خانه داری و بافت شیردنگ و بچه داری سهمشان نیست.

    این شیر دنگ ها را فرنگیس خودش بافته. نیمی از خانه آنها سقف نداردر، در زمان سرما و بارندگی خود را با آتش گرم می کنند؛ یکی از وظایف دختران آوردن هیزم از جنگل است. دخترانی که در میان مشغله ها خود را فراموش می کنند و از زندگی چیزی فراتر از خانه داری و بافت شیردنگ و بچه داری سهمشان نیست.

  • در روستاهای کتگ اکثر زنان و دختران تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی رها می کنند؛ ظریب محرومیت در این منطقه 9 میباشد، در این روستا تنها یک مدرسه آن هم در مقطع ابتدایی برای بچه ها وجود دارد.

    در روستاهای کتگ اکثر زنان و دختران تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی رها می کنند؛ ظریب محرومیت در این منطقه 9 میباشد، در این روستا تنها یک مدرسه آن هم در مقطع ابتدایی برای بچه ها وجود دارد.

  • _ بهناز علیجانی دختر 16 ساله سوسن سرخابی سفلی که تحصیلات ابتدایی را در نیمه رها کرد.مادر بهناز برای عزا به سوسن سرخاب اولیا رفته و بهناز خانه را اداره می کند.

    _ بهناز علیجانی دختر 16 ساله سوسن سرخابی سفلی که تحصیلات ابتدایی را در نیمه رها کرد.مادر بهناز برای عزا به سوسن سرخاب اولیا رفته و بهناز خانه را اداره می کند.

  • پسربچه ای بنام عادل هنگام بازی با دوستانش به رودخانه افتاده و جان خود را از دست می دهد. اینجا دختران برای فردا و زنان برای امروز خویش سوگواری می کنند؛ برای کودکی کور شده ی خویش.

    پسربچه ای بنام عادل هنگام بازی با دوستانش به رودخانه افتاده و جان خود را از دست می دهد. اینجا دختران برای فردا و زنان برای امروز خویش سوگواری می کنند؛ برای کودکی کور شده ی خویش.

  • زنان روستا عزادارند. آنها برای ادای احترام به بازماندگان متوفی تا مدتها لباس سیاه بر تن می کنند. اگر متوفی جوان یا ناکام باشد اهالی پرچم سیاهی در بام خانه برافراشته می کنند

    زنان روستا عزادارند. آنها برای ادای احترام به بازماندگان متوفی تا مدتها لباس سیاه بر تن می کنند. اگر متوفی جوان یا ناکام باشد اهالی پرچم سیاهی در بام خانه برافراشته می کنند

  • یکی دیگر از عوامل ترک تحصیل دختران حضور مردان است چه در نقش همسر, پدر یا برادر؛ گاهی ازدواج زودهنگام یا ممانعت پدر از مدرسه رفتن دختر و حتی داشتن اعتیاد برادر یا پدر از جمله عواملی است که بر اینده و سرنوشت دختران تاثیر مستقیم دارد.

    یکی دیگر از عوامل ترک تحصیل دختران حضور مردان است چه در نقش همسر, پدر یا برادر؛ گاهی ازدواج زودهنگام یا ممانعت پدر از مدرسه رفتن دختر و حتی داشتن اعتیاد برادر یا پدر از جمله عواملی است که بر اینده و سرنوشت دختران تاثیر مستقیم دارد.

  • ترک تحصیل دختران موضوع تلخ و سیاهی بود، اما وقتی برای عکاسی و مصاحبه با دختران مناطق محروم حاضر شدم این موضوع جبری پذیرفته شده بود ودر بین آنها فردایی گنگ و مبهم را رقم می زد

    ترک تحصیل دختران موضوع تلخ و سیاهی بود، اما وقتی برای عکاسی و مصاحبه با دختران مناطق محروم حاضر شدم این موضوع جبری پذیرفته شده بود ودر بین آنها فردایی گنگ و مبهم را رقم می زد

کوری

IIPA /فقر تحصیلی و فرهنگی  در مناطق محروم ایران امری ا ست شایع و تلخ که درصد بالایی از جمعیت مردمان این سرزمین گرفتار اثرات آن می باشند.

نبود مدرسه ، معلم و امکانات تحصیلی  ، تعصبات قومی ، شرایط جغرافیایی ، وجود راه های صعب العبور و فقر در اندیکا ، یکی  از شهرستان های استان خوزستان باعث شده است این شهرستان آمار بسیار بالاتری از ترک تحصیل را نسبت به دیگر مناطق محروم داشته باشد.
دختران این سرزمین هم بیشتر در معرض آسیب های ناشی از آن از جمله ازدواج زود هنگام، خودکشی، مشکلات بهداشت تن و روان قرار گیرند.

این مجموعه نگاهیست به دخترانی که خواسته یا ناخواسته مجبور به ترک تحصیلی شده و به جبرزندگی خود رضایت داده اند .

عکس های من روایتی است از دختران بختیاری که  بیسوادی سوی چشمِ زندگانی آنها را برای قدم زدن در راه زندگی گرفته است

captcha